dinsdag 12 november 2013

Week 5

Deze les ging over taboe's bij ouderen. De vier thema's waren:
- Ouderen en drank
- Ouderen en mishandeling
- Ouderen en sexualiteit
- Migrante ouderen en gezondheid

De opdracht was om in een groepje een van de thema's te kiezen en deze zoals onderstaand uit te werken. 
1.Maak een presentatie op basis een factsheet van 10 minuten van het taboe.
2.Reflecteer in hoeverre dit voor jou ook een taboe is en wat het met je doet.
3.Geef elk 1 voorbeeld over een ervaring met het taboe vanuit jouw eigen omgeving, buurt, stageplaats,…
4.Maak 1 polariserende stelling waarmee je een discussie in de groep kan losmaken, illustreer met een filmpje of foto.
5.Geef een aantal creatieve oplossingen om van het taboe geen taboe meer te maken.
6.Zoek 1 boektitel die je aanspreekt en over dat thema handelt
7.Zoek 1 Nederlandstalig en 1 Engelstalig wetenschappelijk artikel over het onderwerp

Ik zat samen Melinda en Selwa in een groepje en hadden het onderwerp ouderen en seksualiteit. 
Helaas had ik die dag samen met Anita een belangrijke afspraak in Roosendaal voor ons project. Wij konden deze afspraak niet verzetten, omdat er te veel mensen bij betrokken waren. Hierdoor hebben we maar een uurtje van de les kunnen volgen en heb ik nauwelijks meegewerkt aan de opdracht. 

1.Helaas was ik toen al weg en heb ik geen presentatie gegeven.

3.Ik merk in mijn eigen vriendengroep dat er een taboe ligt op seks bij ouderen. Dit taboe gaat niet alleen over ouderen, maar ook over de eigen ouders. Niemand wil er aan denken dat de eigen ouders nog seksuele gevoelens/seks hebben laat staan opa en oma. Hier wordt altijd heel negatief over uitgesproken in de woorden van: vies, bah, wil ik niet eens aan denken. 

4.De stelling die we hadden om een discussie in de groep los te maken:
Ouderen in een verpleeghuis mogen onderling geen seksueel contact hebben. 

5.De creatieve oplossingen die we hadden om van het taboe geen taboe meer te maken:
- voorlichting GGD
- de markt richten naar ouderen
- stripverhaal maken
- commerciĆ«le televisie 
- reclame postbus 51
- zorg verleners maken het bespreekbaar

6.Boektitel dat mij aanspreek en het thema behandelt:
'Seksualiteit, intimiteit en hulpverlening' geschreven door Mathieu Hemelaar. 
Dit boek behandelt verschillende thema's van seksualiteit bij ouderen. 

7.Nederlandstalig, wetenschappelijk artikel over seksualiteit bij ouderen:
'Seksualiteit bij ouderen; een literatuurstudie' van Jany Rademakers.
Dit artikel stond in het tijdschrift voor seksuologie in 1994. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten