dinsdag 12 november 2013

Voorstel onderwerp artikel


Wanda Loos
Active Ageing
Blok 2 - artikel

Onderwerp
Lichamelijke mishandeling bij zelfstandig wonende ouderen door een familielid.

Keuze van mijn onderwerp
In het derde jaar van mijn opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heb ik stage gelopen bij CMO de Lage Flancken. Dit is crisisopvang, vrouwenopvang en woonbegeleiding in Sas van Gent. Deze maatschappelijke opvang is een 24-uurs voorziening en onderdeel van Emergis.
Tijdens deze stage ben ik zelf cliënten gaan begeleiden die te maken hebben gehad met huiselijk geweld. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin gehad en heel veel geleerd. Er komen soms heftige verhalen voorbij, maar ook veel blijdschap zodra iemand alles op orde heeft om op een veilige manier verder te gaan met zijn leven.
Graag wil ik mij verder blijven verdiepen in het onderwerp huiselijk geweld. Daarom heb ik gekozen voor dit onderwerp. Echter bestaan er veel vormen van geweld waardoor mijn onderwerp erg breed zou worden. Vandaar dat ik mij specifiek wil richten op lichamelijke mishandeling bij ouderen. Lichamelijke mishandeling houdt in: bewuste handelingen of gedragingen met als gevolg lichamelijke pijn of verwonding. Bijvoorbeeld slaan, knijpen, schoppen, hardhandig beetpakken, maar ook excessief gebruik van beperkende middelen en maatregelen.
Het onderwerp is dan ook lichamelijke mishandeling bij zelfstandig wonende ouderen door een familielid.
Ik ga dit artikel schrijven in een informatie vorm. Ik zal schriftelijke informatie die ik heb gevonden samenvatten.

Relatie active ageing
‘Op welke geïntegreerde wijze kunnen we – multidisciplinair en vertrekkende vanuit de individuele behoeften van de ouder wordende mens in al zijn leefgebieden – er toe komen dat deze ouder wordende mens zo lang mogelijk onafhankelijk en zelfstandig kan blijven met een goede kwaliteit van leven.’
Hier draait het om bij Active Ageing. Het doel is een goede kwaliteit van leven. In dit plaatje past lichamelijke mishandeling niet thuis. Volgens Movisie krijgt 1 op de 20 ouderen te maken met mishandeling. Het vermoeden is dat dit aantal alleen maar zal stijgen. Er zijn echter vaak signalen die duiden op lichamelijke mishandeling bij ouderen. Ook zijn er verschillende meldpunten en instellingen die zich bezighouden met dit onderwerp.
Huiselijk geweld en dan specifiek lichamelijke mishandeling is binnen active ageing dan ook een belangrijk punt. Er moet actie worden ondernomen om lichamelijke mishandeling bij zelfstandig wonende ouderen door een familielid te voorkomen en/of te stoppen.

Ik wil het artikel schrijven voor Federatie Opvang. De maatschappelijke opvang krijgt meer en meer te maken met ouderenmishandeling. Door mijn artikel daar te plaatsen krijgen professionals binnen de maatschappelijke opvang de theoretische basiskennis die ze nodig hebben voor de opvang van lichamelijk mishandelde ouderen.


Week
Activiteit
1
Les Inge Logghe

Inlezen op BlackBoard


2
Document 2 A4 schrijven – verantwoording onderwerp

Artikelen uit vakbladen lezen

Literatuurstudie starten


3
Literatuur studie

Gebruikte literatuur aangeven in schrijfmodel


4
Starten met schrijven artikel: Lead en midden


5
Schrijven artikel: 

- lead en middenstuk afronden

- intro en einden schrijven


6
Bronvermelding controleren

Taalkundig controleren

Laten lezen door derden


7
Feedback verwerken

Inleveren artikel







Geen opmerkingen:

Een reactie posten